Skip to main content

Kontorfællesskabet er en kæmpe gevinst

8. februar 2022

Sundholm 8 har ledige kontorer, da Amagerbro Helhedsplan er rykket ud og blevet del af en ny helhedsplan – men hvordan er det at være en del af et kontorfællesskab i et livligt foreningshus, og hvad går den nye helhedsplan ud på? Det spørger vi Mikkel Josephsen fra Amagerplanen om.

”Jeg er imponeret over, hvor meget aktivitet, der er – altså hvor mange foreninger, der bruger foreningshuset – og alle mulige forskellige foreninger, og det er rigtigt dejligt, at der er et hus, som giver de her foreninger uden særlig økonomi mulighed for at kunne mødes og have deres aktiviteter. Og det er meget ukompliceret, og det fungerer ret smidigt med husets kontor, at der er denne her dialog, og de kan komme ind og bruge det, som de nok ellers ikke ville, så jeg synes virkeligt, at det er smukt, at der er denne her mulighed”, siger Mikkel Josephsen om Sundholm 8.

Møder mellem mennesker

Anledningen til interviewet med den tidligere sekretariatsleder af Amagerbro Helhedsplan er, at de ved årsskiftet er flyttet ud af Sundholm 8 efter godt 10 år i huset. Amagerbro Helhedsplan er nedlagt, så nu arbejder nogle af medarbejdere derfra i den nye helhedsplan, der har til huse i A-Huset. Den nye helhedsplan dækker Urbanplanen, Hørgården og de 14 almene boligområder, som Amagerbro Helhedsplan dækkede. Så de er i alt 19 boligafdelinger i den nye helhedsplan Amagerplanen.

Mikkel fortæller om, hvordan det er at være lejer i Sundholm 8:

”Vi har været superglade for, at kontorerne er forskellige: Der er dem, der har deres arbejdsplads her, og med dem har vi haft hyggelige frokoster og torsdagsbare. Men det er selvfølgelig også de foreninger, der kommer her. Hvis de er vant til at komme her i deres foreningsregi, er det også meget nemmere for dem at komme og tale med os eller for os at gå ned og snakke med dem”.

Kollegial sparring og egne lokaler

Amagerbro Helhedsplan har også kunnet sparre og samarbejde med de øvrige lejere i det daglige, og Mikkel har været glad for kun at skulle gå få skridt for et godt råd.
Mikkel synes, det har været supergodt og en kæmpe gevinst at have kontor på Sundholm 8, og de andre helhedsplaner har været misundelige på dem og huset:
”Vi skal ikke ud og låne et beboerlokale og aftale det med en bestyrelse og på deres præmisser, og det kan være lejet ud. Vi har tidligere taget af sted med projektor og sodavand, kaffe og alt muligt andet hen et sted og holdt et møde, og så kan man ikke finde ud af opvaskemaskinen. Her kan man bare booke og gå ned, og vi har alle tingene og vores eget store mødelokale. Dertil er der også haven, hvor vi faktisk kan holde et arrangement eller et møde eller til daglig bare gå derud, og næsten halvdelen af året kan vi som medarbejdere spise frokost derude”.
Vi kommer ikke til helt at undvære helhedsplanen, da de har meldt sig ind som medlem af Sundholm 8 og vil bruge lokalerne i ny og næ – og de bor kun to minutter væk på cykel. Men de er uden tvivl savnet.

FAKTA OM AMAGERPLANEN

  • Alle helhedsplaner i landet har de samme fire indsatsområder, og det er at fremme uddannelse og livschancer, beskæftigelse, medborgerskab og forhindre kriminalitet.
  • Det primære fokus i den nye helhedsplan er uddannelse og beskæftigelse.
  • Helhedsplanen på Amager arbejder fx med at støtte børn og voksne i læsning, få flere unge til at tage en uddannelse eller komme i arbejde og få flere kvinder med indvandrerbaggrund ud på arbejdsmarkedet, evt. i færre timer om ugen.
  • Helhedsplanen er enzymet eller katalysatoren, der får ting til at ske ved fx at bringe en forvaltning eller NGO sammen. Ved at være til stede i boligområdet kan de sikre, at andre parter får mere ud af deres indsats.
  • Fx har de et samarbejde med ÆldreSagen, der læser med børn på skolen – helhedsplanen har haft indledende møder med dem, og så kører de frivillige og ÆldreSagen indsatsen på egen hånd.

Amagerplanen holder åbningsreception torsdag den 24. februar klokken 15-19 i A-huset, Amagerfælledvej 73.